خانه / شبهات / پاسخگوی موضوعی / پیرامون خداوند متعال / خداوند قبل از آفرینش جهان به چه کاری مشغول بوده است؟

خداوند قبل از آفرینش جهان به چه کاری مشغول بوده است؟

💠پاسخ💠

به نظر فلاسفه عالم قدیم زمانی است یعنی از آنجا که ذات پاک الهی علت تامه برای اشیاء است و او فیاض علی الاطلاق است امکان ندارد خلقت از ذات پاک او جدا شود و هر زمان خدا بوده است خلقت هم بوده است و ذات الهی از خلق موجودات جدا نبوده است .

🔶اما آنچه از آیات و روایات بدست می آید آن است که عالم حدوث ذاتی و زمانی دارد .یعنی عالم در ابتدا نبوده است و پس آن خلق شده است.

حضرت علی علیه السلام فرمود:

« خداوند سبحان بعد از فنای جهان تنها باقی می ماند ، چیزی با او نخواهد بود همان گونه که قبل از آفرینش جهان تنها بود »

📚نهج البلاغه خطبه ۱۸۶

🔷وفرمود:

« همیشه بوده و تا ابد خواهد بود در آن هنگام که نه آسمانی صاحب برجها وجود داشت و نه حجابهای فرو بسته ، نه شبی تاریک ، نه دریایی آرام ، نه کوهی در کنار دره های وسیع ، نه راهی پر پیچ و خم ، نه زمینی آرام ، نه مخلوقی صاحب قدرت »

📚نهج البلاغه خطبه۹۰

🔶امام صادق علیه السلام فرمود:

« خداوند بود زمانی که هیچ چیزی با او نبود »

📚توحید صدوق ص۲۸

🔶وفرمود:

« سپاس خداوندی را که بود پیش از آنکه بود شدنی باشد»

📚همان مدرک

🔶امام رضا علیه السلام فرمود:

« خداوند یکتا همیشه تنها بود و چیزی با او نبود ، حدودی و نمودی نداشت او پیوسته چنین بود سپس مخلوقات را آفرید»

📚عیون الاخبار ج۱ ص۱۶۹

🔶امام صادق علیه السلام فرمود:

« خداوند بود زمانی که زمین و آسمان و شب و روز و شمس و قمر و نجوم و ابر و باران و بادی نبود »

📚توحید صدوق ص۸۰

❗️وفرمود:

« خداوند بود و غیر او وجودی نداشت»

📚همان مدرک

🔶از امام علی علیه السلام سوال شد خداوند قبل از خلقت آسمانها و زمین کجا بود؟

حضرت پاسخ داد:

« کجا بودن سوال از مکان است و خداوند منزه از مکان داشتن است .او بود و مکانی هم نداشت »

📚الکافی ج۱ ص۹۰

علامه مجلسی حدود ۱۹۰ روایت در اثبات حدوث عالم نقل می کند؛

📚بحار الانوار ج۵۴ ص۲ باب۱

صحیح است که خداوند علت تامه برای خلقت معلولات و فیاض می باشد اما او حکیم علی الاطلاق نیز می باشد و فاعل مجبور نیست لذا ممکن است حکمتش چنین ایجاب کند که در آغاز چیزی نباشد سپس موجود شود .بنابرین فیاض و علت تامه بودن او مانع از عدم اشیاء در قبل از آفرینش نیست.

📚پیام امام امیر المومنین ج۷ ص۲۴۱

از روایات فوق الذکر استفاده می شود که  خداوند قبل از خلقت مخلوقات خودش بوده و خودش و ذات يگانه اش و صفات کمالی اش و پس از آن مخلوقات را جهت به فیض و کمال رسیدن خلق کرده است.

 📝پرسمان اعتقادی

درباره ی alireza11018

یک دیدگاه

  1. بنام خدا
    سلام علیکم
    برادری که گفتید از آیه ۴ سوره معارج ،که تناقض است بین سریع الحسابی خدا و…
    منظور شدت سنگینی آن روز است.اگر دقت کنی قران گفته روزی که پنجاه هزار سال است،گفته روزی یعنی یک روز و منظور از پنجاه هزار سال است شدت سنگینی آن روز سخت میباشد.
    باتشکر

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × 1 =

Thanks!