خانه / شبهات / قرآنی / در سوره الرحمان آمده است که در روز قیامت هیچ کس از جن و انس در مورد گناهانشان سوال نمی شوند در حالی که در آیات متعدد دیگری داریم که می گوید از گناهکاران در قیامت سوال می شود؟ آیا این تناقض نیست؟

در سوره الرحمان آمده است که در روز قیامت هیچ کس از جن و انس در مورد گناهانشان سوال نمی شوند در حالی که در آیات متعدد دیگری داریم که می گوید از گناهکاران در قیامت سوال می شود؟ آیا این تناقض نیست؟

🤔پرسش

در سوره الرحمان آمده است که در روز قیامت هیچ کس از جن و انس در مورد گناهانشان سوال نمی شوند در حالی که در آیات متعدد دیگری داریم که می گوید از گناهکاران در قیامت سوال می شود.

آیا این تناقض نیست ؟این اشکالی است که بسیاری از کانال های ضد دین روی آن مانور می دهند؟

💠پاسخ💠

در این شکی نیست که یکی از مسائل مسلم روز قیامت همان سوال و مورد  باز خواست قرار دادن بندگان است .

🔶خداوند می فرماید:

« آنها را متوقف سازید که باید از آنها سوال شود»

🔶صافات ۲۴

ومی فرماید:

« به پرودگارت سوگند که از همه آنها سوال می کنیم از کارهایی که انجام می دادند»

🔶حجر ۹۲ و ۹۳

💠اما در سوره الرحمان آیه ۳۹ می فرماید:

« در آن روز هیچکس از انس و جن از گناهش سوال نمی شود»

💠برای رفع این تناقض باید توجه داشت ؛

روز قیامت یک روز بسیار طولانی است و انسان از مواقف و گذرگاههای متعددی باید بگذرد و در هر صحنه و موقفی باید بایستد .طبق بعضی از روایات این مواقف پنجاه موقف است.

📚نور الثقلین ج۵ ص۴۱۳

۱⃣در بعضی از این مواقف مطلقا سوالی نمی شود بلکه« رنگ رخساره خبر می دهد از سر درون » چنان که خداوند در ادامه آیه بالا می فرماید:

« هیچ یک از جن و انس مورد سوال از گناهانشان قرار نمی گیرند …بلکه مجرمان با قیافه هایشان شناخته می شوند»

🔷الرحمان۴۱

۲⃣در بعضی از مواقف مهر بر دهان انسان گذارده می شود و اعضای بدن به شهادت بر می خیزند.

🔶یس ۶۵

۳⃣در بعضی از مواقف از  انسان ها دقیقا پرسش می شود مانند آیاتی که گذشت.

۴⃣در بعضی دیگر انسانها به جدال و دفاع و مخاصمه بر می خیزند.

🔶نحل۱۱۱

خلاصه هر صحنه شرایطی دارد و هر صحنه از صحنه دیگر خوفناک تر است و مورد سوال واقع نشدن مربوط به یکی از این مواقف است و این سخن با مورد سوال و بازخواست واقع شدن در سایر مواقف منافاتی ندارد.

📚تفسیر نمونه ج۲۳ ص۱۵۵

به هر حال باید توجه کرد که سوال کردن برای خداوندی که عالم به تمام امور است معنا ندارد ، اما مراد و منظور خداوند از سوال کردن توجه دادن بندگان و اتمام حجت بر آنان می باشد .

مانند آنکه ما به شخص فراموشکاری خدمتهای زیادی کرده ایم اما او به جای خدمت مرتکب خیانتها شده و همه این مسائل پیش روی ماست .او را مورد باز پرسی قرار داده و می گوییم آیا ما این همه به تو خدمت نکردیم ؟ آیا تو حق این خدمات را ادا کردی ؟

این سوال برای کسب علم نیست بلکه برای تفهیم طرف است و یا اینکه برای ابراز قدردانی از یک فرد خدمتگزار و تقدیر و تشویق از او می پرسیم در این سفر ماموریتی که داشتی چه کارها انجام دادی ؟ یا این که از جزئیات آن قبلا آگاه شده ایم .

📚تفسیر نمونه ج۶ ص۸۸

📝پرسمان اعتقادی

درباره ی alireza11018

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

12 − دوازده =