خانه / شبهات / قرآنی / در قرآن در سوره طه ۱۲۴ بیان شده که خدای محمد می گوید هرکس از یاد من روی گرداند معیشت تنگی خواهد داشت؛ آیا این آیه دلیل دیگری بر بطلان قرآن و اسلام نیست؟

در قرآن در سوره طه ۱۲۴ بیان شده که خدای محمد می گوید هرکس از یاد من روی گرداند معیشت تنگی خواهد داشت؛ آیا این آیه دلیل دیگری بر بطلان قرآن و اسلام نیست؟

پرسش

یکی دیگر از دروغ های خدای مسلمین در قرآن در سوره طه ۱۲۴ بیان شده که خدای محمد می گوید هرکس از یاد من روی گرداند معیشت تنگی خواهد داشت .

من کافر به خدا و پیامبر هستم در حالی که هیچ چیزی هم در زندگی م کم ندارم .کشورهای کمونیست و بی خدا زیادند و مردمشانش هم بهترین زندگی ها رو دارن آیا این آیه دلیل دیگری بر بطلان قرآن و اسلام نیست؟

?پاسخ?

خداوند می فرماید:

« هر کس از یاد من روی گردان شود زندگی تنگ ( وسختی ) خواهد داشت »

?طه۱۲۴

در تفسیر نمونه در توضیح  آیه چنین آمده است؛

گاه می شود درهای زندگی به روی انسان به کلی بسته می شود  و دست به هر کاری میزند با درهای بسته روبه رو می گردد، و گاهی به عکس به هر جا روی می آورد خود را در برابر درهای گشوده میبیند، مقدمات هر کار فراهم است و بنبست و گرهی در برابر او نیست، از این حال تعبیر به وسعت زندگی و یا  به ضیق یا تنگی معیشت تعبیر می شود .
منظور از معیشت ضنک و سخت  که در آیات بالا آمد نیز همین است .

گاهی تنگی معیشت به خاطر این نیست که درآمد کمی دارد، ای بسا پول و  در آمدش هنگفت است، ولی بخل و حرص و آز زندگی را بر او تنگ می کند نه تنها میل ندارد در خانه اش باز باشد و دیگران از زندگی او استفاده کنند، بلکه گوئی نمی خواهد آن را به روی خویش بگشاید، به فرموده علی علیه السلام  همچون فقیران زندگی می کند و همانند اغنیاء و ثروتمندان حساب پس می دهد.
بحار الانوار ج۶۹ ص۱۱۹

راستی چرا انسان گرفتار این تنگناها می شود، قرآن می گوید: عامل اصلیش اعراض از یاد حق است .

یاد خدا مایه آرامش جان، و تقوا و شهامت است و فراموش کردن او مایه اضطراب و ترس و نگرانی است .

هنگامی که انسان مسئولیتهایش را به دنبال فراموش کردن یاد خدا به فراموشی بسپارد، غرق در شهوات و حرص و طمع می گردد، پیدا است، که نصیب او معیشت ضنک خواهد بود، نه قناعتی که جان او را پر کند، نه توجه به معنویت که به او غنای روحی دهد، و نه اخلاقی که او را در برابر طغیان شهوات باز دارد.اصولا تنگی زندگی بیشتر به خاطر کمبودهای معنوی و نبودن غنای روحی است، به خاطر عدم اطمینان به آینده و ترس از نابود شدن امکانات موجود، و وابستگی بیش از حد به جهان ماده است، و آنکس ‍ که ایمان به خدا دارد و دل به ذات پاک او بسته، از همه این نگرانیها در امان است .

البته تا اینجا سخن از فرد بود، هنگامی که به جامعه هائی که از یاد خدا روی گردانده اند وارد شویم، مساله از این وحشتناکتر خواهد بود، جوامعی که علی رغم پیشرفت شگفت انگیز صنعت و علیرغم فراهم بودن همه وسائل زندگی در اضطراب و نگرانی شدید بسر میبرند، در تنگنای عجیبی گرفتارند و خود را محبوس و زندانی می بینند.

همه از هم میترسند، هیچکس به دیگری اعتماد نمی کند، رابطه ها و  پیوندها همه بر محور منافع شخصی است، بار تسلیحات سنگین به خاطر ترس از جنگ بیشترین امکانات اقتصادی آنها را در کام خود فرو برده، و پشتهایشان زیر این بار سنگین خم شده است .

زندانها مملو از جنایتکاران است و در هر ساعت و دقیقه طبق آمارهای رسمیشان، قتلها و جنایتهای هولناکی رخ می دهد، آلودگی به مواد مخدر و فحشاء آنها را برده و اسیر ساخته است، در محیط خانوادههاشان نه نور محبتی است، و نه پیوند عاطفی نشاط بخشی، آری این است زندگی سخت و معیشت ضنک آنها است .

رئیس جمهور اسبق آمریکا  نیکسون در نخستین نطق ریاست جمهوریش به این واقعیت اعتراف کرد و گفت :

«ما گرداگرد خویش ‍ زندگانیهای تو خالی میبینیم، در آرزوی ارضاء شدن هستیم، ولی هرگز ارضاء نمی شویم»

یکی دیگر از مردان معروف آنها که نقش او در جامعه به اصطلاح شادی آفریدن برای همه بود، می گوید: «من می بینم انسانیت در کوچه تاریکی میدود که در انتهای آن جز نگرانی مطلق نیست »

معمای هستی صفحه ۵۰-۵۱

جالب اینکه در روایات اسلامی میخوانیم که از امام صادق علیه السلام پرسیدند منظور از آیه من اعرض عن ذکری فان له معیشة ضنکا چیست ؟

فرمود: اعراض از ولایت امیر مؤمنان علیه السلام  است

نورالثقلین جلد ۳ صفحه ۴۰۵

آری آنکس که الگوی خود را از زندگی علی  بگیرد همان ابرمردی که تمام دنیا در نظرش از یک برگ درخت کم ارزشتر بود آنچنان به خدا دل ببندد که جهان در نظرش کوچک گردد، او هر کس ‍ باشد، زندگی گشاده و وسیعی خواهد داشت، اما آنها که این الگوها را فراموش کنند در هر شرائط گرفتار معیشت ضنک هستند.

تفسیر نمونه ج۱۳ ص۳۲۷

?پرسمان اعتقادی

درباره ی alireza11018

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × سه =