خانه / پاسخگوی روز شمار / پیرامون ماه های قمری / رمضان / نماز و روزه در ادیان گذشته وجود داشته و اگر داشته به چه شکلی بوده است؟

نماز و روزه در ادیان گذشته وجود داشته و اگر داشته به چه شکلی بوده است؟

نماز و روزه در ادیان گذشته

از بررسی آیات و روایات بدست می آید که تمام شرایع گذشته نیز دارای نماز و روزه بوده اند اگر چه کیفیت آن ، با کیفیتی که در اسلام است ، متفاوت است.

خداوند می فرماید ؛

« آن کس که خود را پاک کرد و نام پرودگارش را یاد کرد و نماز خواند ، رستگار است …قطعا در صحیفه های گذشته این معنا بوده است ، صحیفه های ابراهیم و موسی» [اعلی ۱۴-۱۹]

و در مورد پیامبران گذشته می فرماید ؛

« به ایشان انجام دادن کارهای نیک و برپا داشتن نماز و دادن زکات را وحی کردیم »[انبیاء ۷۳]

و از زبان عیسی علیه السلام نقل می کند ؛

« ( خداوند ) تا زنده ام مرا به نماز و زکات سفارش کرده است »[مریم ۳۱]

و می فرماید ؛

« به موسی و برادرش وحی کردیم …نماز برپا دارید »[یونس ۸۷]

همینگونه قرآن از نماز خواندن سایر پیامبران ، چون ابراهیم ، اسحاق ، یعقوب ، سلیمان ، شعیب ، زکریا ، و …سخن به میان می آورد که جهت آگاهی بیشتر به کتاب فرهنگ قرآن ج ۳۱ ص۳۹۱ رجوع کنید ؛

در روایات اسلامی نیز مفصلا از تشریع نماز در آیین گذشته و نماز خواندن آنها سخن به میان آمده است .

امام سجاد علیه السلام فرمود ؛

« چون آدم از دنیا رفت ، هبه الله بر او نماز خواند و در نمازش هفتاد و پنج تکبیر گفت » [بحار الانوار ج۱۱ ص۲۶۴]

علی علیه السلام فرمود ؛

« نوح نبی در کشتی به همراه همراهان نماز می خواند » [بحار الانوار ج۱۱ ص۳۴۲]

در نقل دیگر آمده است ؛

« آدم نماز عصر را خواند و به عرفات وارد شد ( و توبه کرد )» [بحار الانوار ج۱۱ ص۱۷۸]

همین گونه کلیت روزه برای ادیان سابق نیز تشریع شده بود چنان که قرآن می گوید ؛

« روزه بر شما نوشته شد ، همان گونه که بر کسانی که قبل از تو بودند ، نوشته شد تا پرهیزکار شوید » [بقره ۱۸۳]

امام صادق علیه السلام فرمود ؛

« خداوند شرایع انبیاء سابق را به پیامبر اسلام عطا کرد که دستورات آن توحید و اخلاص و …#نماز ، زکات ، صیام ، حج ، امر به معروف ، نهی از منکر …بوده است » [الکافی ج۲ ص۱۷]

ابن شهر آشوب نقل می کند ؛

« پیامبر ما با صد و پنجاه خصلت از انبیاء گذشته متمایز می شود …در باب نماز این تمایز با اذان و اقامه و جمعه و جماعت ، رکوع ، سجود ، تشهد و سلام و نماز شب و وتر و کسوفین ، استسقاء و نماز عشا حاصل می شود و در باب روزه با وجوب روزه رمضان و شب قدر و حلال بودن خوردن و آشامیدن پس از مغرب تا صبح و حرام بودن روزه وصال حاصل می شود » [مناقب آل ابی طالب ج۱ ص۹۸-۹۹]

در تورات و انجیل تحریف یافته کنونی نیز ، شواهدی بر این مطلب وجود دارد .

می نویسند در تمام اوقات در میان هر طایفه و هر ملت در موقع ورود اندوه و زحمت غیر مترقبه روزه معمول بوده است ( پولس ۳ : ۵) ،حضرت موسی چهل روز روزه گرفت (تورات،سفر تثنیه،فصل ۹ شماره ۹) و حضرت عیسی چهل روز روزه گرفت ( انجیل متی،باب ۴ شماره ۱-۲ ) و حواریون مسیح نیز روزه می گرفتند (انجیل لوقا،باب ۵ شماره ۳۳ و۳۵) و قوم یهود در موقعی که فرصت می یافتند و می خواستند اظهار خشوع کنند روزه می داشتند تا به وسیله ان رضای حق را تحصیل کنند (سفر داوران،۲۰ : ۲۶) و حضرت مسیح به شاگردانش دستور داد که پس از فوت او روزه بگیرند (انجیل لوقا،۵ : ۳۴)

برای مسیحیت کنونی اعمال و عبادت خاصی نمانده است جز جمع شدن یک روز در هفته در #کلیسا و دعا کردن اما یهود کنونی دارای نماز و روزه است .

گفته شده است نماز یهودیان فصلی از زبور داود است که روزی سه بار می خوانند ، که نماز اول از سحرگاه تا طلوع خورشید خوانده می شود و نماز دوم بعد از ظهر تا پیش از غروب خورشید و نماز سوم بعد از غروب آفتاب تا نیمه شب و همینطور روزهای مخصوصی از سال را روزه می گیرند [تاریخ ادیان و مذاهب جهان ، ج ۲ ص۶۲۷ به بعد]

 

درباره ی alireza11018

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یازده + 10 =

Thanks!