خانه / پاسخگوی روز شمار / پیرامون ماه های قمری / ربیع الثانی / آیا پایان ماه صفر و آغاز ماه ربیع الاول شادی و تبریک دارد؟

آیا پایان ماه صفر و آغاز ماه ربیع الاول شادی و تبریک دارد؟

در کتاب مفاتیح نوین ، اثر فقیه ارجمند ، مکارم شیرازی چنین آمده است ؛

« ماه ربیع الاول گرچه آغاز آن آمیخته با خاطره غم انگیز و اندوه بار شهادت امام حسن عسکری علیه السلام است ، ولی از آنجا که میلاد مبارک حضرت ختمی مرتبت رسول گرامی اسلام مطابق روایت معروف در هفدهم این ماه و طبق روایت غیر معروف در دوازدهم آن واقع شده است و میلاد امام صادق نیز در هفدهم این ماه است ، ماه شادی و جشن و سرور است ، از آنجا که هجرت پیامبر اکرم که سرچشمه دگرگونی عمیق در جهان اسلام و عزت و شوکت مسلمین شد ، و همچنین داستان لیله المبیت در شب اول این ماه واقع گردید …در مجموع از ماههای پربرکت و پر #خاطره است که سزاوار است همه علاقه مندان مکتب اهل بیت علیهم السلام آن را ارج نهند و گرامی بدارند » (کلیات مفاتیح نوین ، ص۶۱۴)آغاز ماه ربیع

البته در در ایام پایانی ماه #صفر روایتی از پیامبر گرامی منتشر می شود که فرموده اند هر کس مرا به خروج ماه صفر بشارت دهد از بهشتیان خواهد بود .

روایت مذکور مورد نقل شیخ #صدوق در دو کتاب علل الشرایع و معانی الاخبار قرار گرفته است اما در معنای آن #تحریف صورت گرفته است .

داستان از این قرار است که طبق نقل ابن عباس ؛

« روزی پیامبر در مسجد قبا با اصحاب خود نشسته بود ، به آنان فرمود ،نخستین فردی که اکنون بر شما وارد می شود ، از بهشتیان است ، برخی افراد چون این سخن را شنیدند بیرون رفتند تا شتابان باز گردند و به سبب این خبر از بهشتیان شوند ،پیامبر این را فهمید و به آنان که مانده بودند فرمود اکنون چند نفر بر شما در می آیند که هر یک از دیگری سبقت می جویند ، از میان آنان هر کس به من بشارت دهد که ماه #آذار تمام می شود ، اهل بهشت است ، پس آن گروه باز گشتند و وارد شدند و ابوذر نیز با آنان بود ، پیامبر به آنان فرمود ما در کدام ماه #رومی هستیم ؟ ابوذر پاسخ داد ای پیامبر خدا آذار تمام شد ، پیامبر فرمود ای ابوذر این را می دانستم اما دوست داشتم که امت من بدانند تو بهشتی …» (معانی الاخبار ص۲۰۴) (علل الشرایع ج۱ ص۱۷۵)

روشن می شود که بیان پیامبر یک حکم کلی و عام برای بشارت به ماه آذار نمی باشد ، بلکه تنها برای بیان بهشتی بودن ابوذر ، مساله مربوط به بشارت دادن به ماه آذار را مطرح نمودند .

نکته مهمتر آنکه ماه آذار چنان که در روایت به آن تصریح شد ، از ماه های رومی می باشد، در حالی که ماه صفر از ماه های قمری است و این دو ارتباطی با هم ندارند .

علامه مجلسی می نویسد ؛

« ماه های رومی بر اساس حرکت خورشید شکل گرفته است و تعداد آنها دوازده ماه می باشد به این ترتیب ؛ تشرین اول ، تشرین آخر ، کانون اول ، کانون آخر ، شباط، آذار ، نیسان ، ایار ، حزیران ، تموز ، آب ، ایلول » (زاد المعاد ص۳۳۲)

البته در لسان عده ای از علما از ایام ابتدایی ماه ربیع به عنوان دهه_محسنیه ، یاد می شود و در ایام مذکور به حزن و سوگواری برای مصائب وارده به اهل بیت نبوی پس از شهادت پیامبر گرامی و کشته شدن حضرت محسن می پردازند .

بی شک گریه و عزاداری کردن برای مصائب اهل بیت علیهم السلام زمان خاصی ندارد و در تمام ایام مستحب است ، اما آنچه امروزه از آن به عنوان دهه محسنیه یاد می شود و مردم در ایام مذکور مجبور به عزاداری و نهی از هتک حرمت ایام مذکور می شوند ، نزد ما موجه نمی باشد و ما در گذشته مفصلا در این رابطه توضیح داده ایم و ادله سخنمان را بیان داشته ایم که جهت آگاهی به نمایه زیر رجوع فرمایید:

⇐ ایام محسنیه